Parodontológia

„Mondd el a múltat, diagnosztizáld a jelent, jósold meg a jövőt!” Hippokratész

A fogaink helyben tartása a parodontium feladata, amely négy egységből áll: a foggyökér cement állományából, a gyökérhártya-rostokból, a fogmeder csontjából, illetve az azt körülvevő ínyből.

Ennek megfelelően a parodontológia ezen rögzítő apparátusnak a betegségeivel, elváltozásaival, kezelésével és helyreállításával foglalkozó fogorvosi szakág.

Fogmosáskor vérzést tapasztal?
Gyakran gyulladt az ínye?
Ínye látványosan visszahúzódott?
Fogait lazábbnak érzi?

Mindez parodontális betegséget jelezhet, ami – ha időben kezelik –  még visszafordítható.
Az esetek döntő többségében a rossz szájhigiénia, a hosszú évek alatt felgyülemlett, kezeletlen plakk az okozója a meglazult fogaknak, de sok esetben más betegség vagy szisztémás tényező, esetleg genetikai faktor kapcsán alakul ki, így fontos a pontos állapotfelmérés és az egyedi kezelési terv.

Hogyan kezeljük a parodontális betegségeket?

A kezelés a betegség kiterjedésének felmérésével kezdődik. Ezt úgy végezzük, hogy megmérjük a fogíny visszahúzódását, a dentális plakk kiterjedését, az esetleges tasakok mélységét. Szükség lehet a fog megröntgenezésére is, hogy pontosabb képet kapjunk a betegség kiterjedéséről.

A kapott információk alapján a tényleges parodontális kezelés a tasakok tisztításából, valamint a fogak gyökérfelületének tisztításából áll (ultrahangos tisztítás, szubgingivalis küret) – szükség esetén helyi érzéstelenítés mellett. A 6mm-nél mélyebb tasakok esetében parodontális lebenyes tasakműtét alkalmazható az adott fogakon.
Bizonyos helyzetben mikrobiológiai vizsgálat és antibiotikus terápia is szükséges.

Ne feledje a parodontális betegségek rizikófaktorait

• A kialakulás legfőbb kiváltó oka a rossz szájhigiéniás szokások miatt megjelenő ínygyulladás (gingivitis)
  • Ha dohányzik, nagyobb a kockázata a parodontitis kialakulásának. Bizonyított, hogy a dohányzó emberek esetében sokkal jelentősebb a csontveszteség, több az elveszett fog és mélyebb tasakok alakulnak ki, mint a nemdohányzók esetében. Ugyanakkor a kezelések sikeressége sokkal csekélyebb az aktívan dohányzó pácienseknél.
  • A cukorbetegség (diabétesz) olyan szisztémás betegség, amelyben a vércukorszint a csökkent inzulintermelés vagy az inzulinérzékenység csökkenése miatt krónikusan emelkedett. A megnövekedett vércukorszint, különösen, ha nincs megfelelően szabályozva, károsan befolyásolja immunrendszert, ezzel növeli a parodontitis kialakulásának kockázatát.
  • Ha egyik vagy mindkét szülőnek parodontális problémái vannak, nagyobb a kialakulás kockázata.
  • Számos, de nem túl gyakori betegség is komoly rizikófaktornak számít.
  • További kockázatot jelenthetnek a terhesség hormonváltozásai, illetve a stressz.

Foglalja le konzultációs időpontját most!
E-Mail: info@sorridentefogaszat.hu