PCR vagy szerológia? Covid-19 tesztelési lehetőségek

Rengeteg pontatlan, hiányos tájékoztatást találni az interneten, ezért szeretnénk nektek itt átfogó képet adni az aktuális helyzetről, pontos információkat nyújtani a tesztek típusairól.

Miért fontos a COVID 19 fertőzés kimutatása?

A különböző immunológiai markerek, ellenanyagok mérése által beazonosíthatóak és megkülönböztethetőek azok a Páciensek:

– akik már átestek a fertőzésen és meggyógyultak

– akiknek a szervezete már elkezdte termelni a védekezéshez szükséges ellenanyagokat

akiknek a szervezete még nem termel ellenanyagokat, vagyis fogékonyak az új koronavírus fertőzésre

Számos magánegészségügyi szolgáltató végez már koronavírus-tesztet, azonban az igénylők még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy számukra melyik vizsgálat lenne megfelelő, a PCR vagy a szerológiai vizsgálat. Nézzük meg pontosabban , miről van szó az egyes tesztek esetében.

PCR: nyál és orr-váladék mintavétel

Ez a technika kimutatja az aktív fertőzést már akkor, amikor a vírus a légutakban már jelen van, de még nem jelentkeztek a klinikai tünetek. A mintavétel során a garatban és az orrüregben megfelelő technikával összegyűjtött sejteket egy speciális folyadékban a laboratóriumba juttatja. A tesztet 24 óra alatt megvizsgálják, a mintavételt követő 2. munkanap már lehet számítani az eredményre.  (Ha a mintavétel helyszínén  biztosított a laboratóriumi háttér ,akkor 2 órán belül kapunk eredményt. )

Melyek az előnyei a PCR tesztnek?

– Levétele egyszerű a páciensre nézve, nem megterhelő szervezete számára

– Nincs vérvételhez kötve, ami sokaknak riasztó vizsgálati forma

– Komoly laboratóriumi felszereltség és szakmai háttér biztosítja a 95% feletti találati arányt

Mit kell betartani a vizsgálat előtt?

!!! A mintavétel előtt 8 órával mellőzni kell az evést, ivást, fogmosást, szájöblítést.

Időpontfoglalás

Mit mutat meg a PCR vizsgálat?

pozitív: elégséges sejtszámmintából vizsgálva jelen van a vírus

negatív: elégséges sejtszámmintából vizsgálva nincs jelen a vírus

sejtszegény minta (nem elégséges sejtszámmintából vizsgálva) esetén ismétlés javasolt

PCR teszttel fertőzésből felgyógyult esetnél is kimutatható a vírus?

A fertőzésből kigyógyulás után a vírus eltűnik a nyálkahártyáról. Ha korábban bizonyosan átesett koronavírus fertőzésen a páciens, akkor két 2 nap különbséggel vett PCR teszt ismételt negatív eredménye biztosan igazolja a gyógyulást.

Mennyibe kerül ?

Szerológiai vizsgálat: az immunrendszer fertőzésre adott válaszát mutatja meg

Vírusfertőzés esetén az immunrendszer először IgM típusú, majd később IgG típusú ellenanyagokat, fehérjéket termel, melyek szerológiai tesztekkel kimutathatóak.

A teszt a két típusú ellenanyagot jól elkülöníthetően  jelzi. Milyen eredmények várhatóak?

IgM negatív és IgG negatív: a személy nem fertőzött, vagy a fertőzés korai szakában van, ilyenkor még nem mutatható ki az ellenanyag jelenléte. Ebben az esetben javasolt házi karanténban tartózkodni, a tesztet pedig meg kell ismételni 1-2 héttel később.

IgM pozitív és IgG negatív: szinte biztosan fennáll a koronavírus fertőzés. Ebben a helyzetben a páciensnek együtt kell működnie háziorvosával, a tesztet végző intézmény pedig értesíti a népegészségügyi hatóságot a pozitív esetről. A hatóság ezután megerősítő PCR tesztet végeztet és iránymutatást ad a karantén betartására. Súlyosbodó tünetek esetén mentővel kórházba szállítják a beteget.

IgM és IgG pozitívitás: a páciens aktív fertőzést mutat. Immun rendszere aktív ellenanyagtermelést végez, akkor is, ha semmiféle tünete nincs, vagy csak enyhe lefolyású a fertőzés, esetleg csak az ízérzés vagy szaglás változik meg, illetve csak fokozott verejtékezés, fáradékonyság tapasztalható.

IgG pozitívitás: a beteg átesett a fertőzésen. A jelen álláspont szerint gyógyultnak tekinthető. A beteg fertőzőképessége ebben az esetben még vitatott az orvosok között. Ezen személyeknél is előírhatja a hatóság a PCR tesztet.  Az intézménynek ezen esetekben is értesíteniük kell a népegészségügyi hatóságot.

Mennyibe kerül?

A Sorridente fogászat milyen teszteket végez:

Az intézményben egyaránt végzünk PCR és Szerológiai tesztet is. Aki vizsgálatot szeretne, annak először részt kell vennie egy telefonos vagy online orvosi konzultáción, ahol egy szakember dönt arról, hogy melyik teszt elvégzése indokolt.

Minden helyzet különböző, más szempontok érvényesek aktív megbetegedés és lezajlott fertőzés esetén, ezért van szükség egy előzetes felmérésre, mely során kiderül, milyen teszt elvégzése a célravezető az adott Páciens esetében.

Ha valakinek egy hete tünetei vannak, de nem biztos benne, koronavírus-fertőzés okozza-e azokat, érdemes lehet mind PCR, mind szerológiai vizsgálatot végezni.

Nagyon sokféle, különböző minőségű teszt van jelenleg forgalomban. Csak megfelelő szakmai háttérrel szabad tesztet végezni .Gyakran ismételt vizsgálatokra lehet szükség ahhoz, hogy megbízható eredményhez jussunk.

Időpontfoglalás

Hasznos infók :